12mei, 22 12 mei 2022Electric cars

 

Elders op deze EVCoop website lees je een rij-impressie van de Mazda MX-30. Wij waren destijds behoorlijk gecharmeerd van die auto, maar vonden het slechte opladen van de kleine accu een probleem dat serieus succes in de weg staat. Dat is jammer, want het is verder een lekker rijdende, erg mooi gebouwde en goed uitgevoerde auto voor een strakke prijs. Hij heeft kortom een hoog ‘hebben’-gehalte. Er zijn nu wat kleine updates bekendgemaakt die de inzetbaarheid gelukkig vergroten.

Wat Mazda helaas niet veranderde is het formaat van de accu en het stroomverbruik van de auto. Je hebt dus nog steeds te maken met een vrij beperkte actieradius van zo’n 200 km. Maar de laadsnelheid is wel verhoogd en dat is feitelijk belangrijker. De auto krijgt een driefasen boordlader, waardoor je met 11 kW aan de laadpaal op straat, op het werk of thuis kunt laden. Ook aan de snellader is de Mazda nu sneller ‘vol’, dankzij een snellaadvermogen dat van 40 naar 50 kW gaat. Dat is nog steeds bepaald geen record, want veel auto’s zitten al dik boven de 100 kW, maar voor een auto met een relatief beperkte accucapaciteit van 35,5 kWh is het te doen. Volgens Mazda is het laden tot 80 procent hiermee 10 minuten eerder achter de rug. Kanttekening daarbij: de Hyundai Ioniq waarmee wij enkele jaren reden had een accu van 28 kW en kon al met 65 kW snelladen. Dus het had beter gekund en gemoeten, maar het is in elk geval een vooruitgang.

Mazda voert ook nog wat andere wijzigingen door bij de MX-30. Zo is het kunstmatige geluid dat de auto maakt aangepast en zijn er nieuwe kleuren voor in- en exterieur. Aan de buitenkant voert Mazda het aantal tweekleurige opties op tot vier, waarbij Jet Black en Zircon Sand zijn toegevoegd aan het aanbod. Het bekende ‘Soul Red’ wordt voortaan gecombineerd met een zwart in plaats van een grijs dak. Het interieur is nu ook in zwart verkrijgbaar. Een laatste verbetering: de auto wordt leverbaar met een trekhaak voor een fietsendrager. Dus je kunt straks met de fietsen achterop in je Mazda MX-30 naar een prettige fietslocatie rijden. Consequenties voor prijzen e.d. zijn nog niet bekend, de verbeterde auto’s staan in de zomer bij de dealers. Bedenk dat die actieradius echt niet het allerbelangrijkste is, zeker niet als je vlot kunt laden. Zo’n kleinere accu zit snel vol en dáár gaat het om!

Add Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

nl_NLNederlands