Mercedes-Benz komt de eer toe een echt vernieuwende elektrische auto te hebben  gepresenteerd. Het concern  had de Vision EQXX tijdens de CES (Consumer Eletronics Show) in Las Vegas willen presenteren, maar trekt nu op afstand en digitaal het doek van dit hoogstandje. Zo krijgt het bovendien uiteraard meer aandacht!

Het is helaas geen productiemodel, maar reken erop dat bepaalde technieken op termijn op productiemodellen te zien zullen zijn. Wat ons vooral aanspreekt is de combinatie van een grensverleggende stroomlijn met een zo beperkt mogelijk, gewicht. Dat is heel wat beter dan de vele dino’s die momenteel op de weg komen. De Vision EQXX is de meest efficiënte elektrische auto die Mercedes-Benz tot dusver maakte. Je moet op een lading meer dan 1.000 kilometer kunnen afleggen. Niet dankzij een loodzware giga-accu, maar op een accu van minder dan 100 kWh.  De winst zit ‘m vooral in de efficiency. Mercedes claimt dat zo’n 95 procent van de in de batterij opgeslagen energie daadwerkelijk de wielen bereikt. Er gaat dus maar heel weinig verloren. De auto springt ook zo efficiënt met zijn accu om door de ultra-lage Cw-waarde van 0,17. Hij heeft dichte wielen en een opvallend lange achterpartij die eindigt in een scherp afgeknotte ‘Kamm’-kont. Daarnaast loopt de auto naar achteren taps toe, onder meer doordat de spoorbreedte er 5 centimeter korter is.

Het studiemodel heeft een uit de F1-afkomstig lichtgewicht subframe en heeft op het dak flinterdunne zonnecellen die in het gunstigste geval tot 25 kilometer actieradius toevoegen. De portieren zijn gemaakt van met koolstofvezel en glasvezel versterkte kunststof en het staal dat voor de rest van de carrosserie is gebruikt is flinterdun en gerecycled. De EQXX heeft een 204 pk sterke elektromotor en het gemiddelde energieverbruik ligt volgens Mercedes-Benz op slechts 10 kWh/100 km. Het accupakket heeft een hoge energiedichtheid en wordt on demand gekoeld. Van binnen valt het enorme 120 cm brede 8K display op. Het bestaat uit één geheel en volgens Mercedes-Benz bootst de software van het infotainmentsysteem de denkwijze van het menselijk brein na. Het komt er op neer dat het alleen energie gebruikt wanneer het een proces uitvoert. Spannend concept en wat een visitekaartje!

nl_NLNederlands