01feb, 22 1 februari 2022Electric cars

De Dacia Spring is de goedkoopste nieuwe elektrische auto die je hier kunt kopen, vanaf € 18.550,-. Het is al een succes voor de Roemeense dochter van Renault, want door die lage prijs werden er in het afgelopen jaar al 46.000 orders geplaatst en bijna 28.000 Springs afgeleverd. Bij ons zijn de aantallen nog relatief bescheiden, want de auto verscheen pas laat afgelopen jaar bij de dealers in de showroom. Wij reden een weekje met de Spring (45 pk slechts!), in ons geval een Comfort Plus Orange-uitvoering van net 20 mille inclusief afleveringskosten. Dacia positioneert hem nadrukkelijk als stadsauto, maar de kleine SUV-achtige Spring legde bij ons ook flink wat snelwegkilometers af. Na de week kwamen wij tot een bijzondere conclusie. Dus lees verder!

Kort ervoor reden we de Mercedes-Benz EQS (spoedig in dit theater) en voor één zo’n EQS zou je elke dag van de week een nieuwe Dacia kunnen rijden… Overigens verschenen ook kort voor onze testrit de resultaten van de jongste EuroNCAP botsproeven waarbij de kleine elektrische Dacia slechts één ster kreeg. Daarbij speelde vooral de afwezigheid van een aantal ADAS-voorzieningen een rol. Het leidde er onwillekeurig toe dat we de eerste dagen extra voorzichtig reden, maar al snel wen je aan de Spring en verdwijnt het gevoel van onveiligheid. Wel is hij ondanks z’n accupakket van 27,4 kW erg licht, nog geen 1.000 kg en die lichte constructie merk je overal. Vooral de portieren en de achterklep voelen ouderwets aan, een beetje zoals de goedkope Renaults uit de jaren ’50 en ’60 van vorige eeuw…. Dat de auto goedkoop moet worden gebouwd merk je ook aan de vele eenvoudige kunststoffen. Maar… onze Spring had wel airco, botswaarschuwing, noodrem, automatisch inschakelende verlichting, een multimediascherm met navigatie en zelfs Carplay, parkeersensoren in de achterbumper en een achteruitrijcamera. Ons advies: kies altijd voor de Comfort Plus versie die ook standaard de oanje accenten heeft die de auto net wat leuker maken.

Kwid
Dacia kopieerde voor de Spring de Indiase Renault Kwid (daar sinds 2015 op de markt) én de daarvan afgeleide Chinese Renault City K-ZE (die ook elektrisch is). Wellicht is dat de oorzaak van de mindere botsveiligheid. Want al is de auto voor Europa van alle gangbare veiligheidstechnologie voorzien, getuige de slechte EuroNCAP-resultaten is er het nodige mis met de standaard veiligheidsconstructie. Dat wordt ongetwijfeld snel opgelost.

De Spring is smal en hoog en rolt op opmerkelijk smalle banden. Ook al levert de elektromotor voorin slechts 33 kW/44pk, je kunt er ‘ouderwets’ onderstuur mee opwekken, dus op de voorbanden doorglijden. Maar in deze Spring moet je dan wel een hooligan zijn; hij nodig niet uit tot hard rijden en rare dingen doen. De top is begrensd op 125 km/u en voor het meten van de acceleratie heb je haast een kookwekker in plaats van een stopwatch nodig: versnellen vanuit stilstand naar 100 km/u gaat de eerste meters lekker vlot maar daarna heel traag en je hebt er al snel een seconde of 18, 19 voor nodig. Hij stuurt goed, veert comfortabel genoeg, remt netjes en gezegd moet ook worden dat de auto in stadsverkeer wél vlot genoeg is; je bent bij een stoplicht rap weg, de besturing is licht en de afmetingen maken ‘m ook geschikt voor kruipdoor, sluipdoor verkeer. Niet onlogisch is dan dat je voorin al snel met de schouders tegen elkaar zit en dat je achterin met fatsoen geen volwassenen mee kunt nemen. Ben je met z’n tweeën, dan kantel je de achterbank omlaag en vervolgens heb je alle ruimte voor boodschappen of hobby. Deel je de auto met anderen, dan compenseert de lage prijs het feit dat het een vierpersoons auto is en absoluut niet geschikt voor meer mensen..

De Spring is leverbaar in vijf lakkleuren wit, zwart, zilvergrijsmetallic, roodmetallic en blauwmetallic. Wil je kunnen snelladen (ga je er de stad mee uit, dan wil je dat), dan kost dat extra (€ 495,-) en dan nog is de laadsnelheid beperkt tot 30 kW. Altijd bestellen dus.  Hij is bepaald niet zo vlot als waar EV’s om bekend staan, hij is ook bepaald niet even stil (matige geluidsisolatie en wat lawaaiige aandrijving) en de hoge vorm eist zijn tol qua energieverbruik bij andere snelheden dan in de stad en op de binnenweg. De redactionele Hyundai Ioniq met vergelijkbare 28 kWh accu komt een stuk verder. Overigens maakte op de testauto ook de enkele ruitenwisser nogal wat lawaai en we hoorden zelfs af en toe piep- en kraakgeluiden zoals in ons allereerste auto’s heel, heel lang geleden. Doorgaan haalden wij een actieradius, weliswaar bij wat kouder weer, van z’n 175 km (WLTP = 230 km) en dat maakt dat je af en toe even een Fastned station nodig hebt. Gewoon laden gaat ook niet snel, want 1 fase, maar bij een gewone laadpaal heb je aan een paar uur voldoende om weer boodschappen te kunnen doen, ook in een plaats verderop. In stadsverkeer is het verbruik namelijk veel lager dan bij 100 km/u op de snelweg. Ach ja, en verder gewoon starten met een sleutel en op de transmissie geen P-stand, maar altijd de handrem aantrekken. Ook dat is natuurlijk ronduit ouderwets. Dat geldt overigens ook voor de zijwindgevoeligheid. Grappig dan weer dat er wel een Dacia-app is waarmee je bijvoorbeeld de auto al aan de laadpaal kunt verwarmen of koelen.

Conclusie
Mixed feelings dus over deze Dacia Spring. Je hebt na de aanschaf nauwelijks gebruikskosten, er zit 3 jaar garantie op en zelfs 8 jaar op de accu en de uitrusting is mooi compleet. De auto rijdt ook zeker niet slecht en de uitrusting doet niet karig aan. Dat is allemaal prima. Maar tijdens de testweek bekroop ons steeds meer het gevoel dat hij ondanks de lage prijs nog een mille of drie, vier te duur is om bij particulieren te kunnen doorbreken en dat bijvoorbeeld uit hetzelfde ‘huis’ een Renault Zoe van een jaar of drie oud met een 41 kWh koopaccu de te prefereren auto is. Die rijdt namelijk in alle opzichten beter en volwassener en voelt ook solider aan. Een Zoe van een paar jaar oud kan nog rijden als een nieuwe en bij deze Dacia Spring maakten wij ons toch wat zorgen over het proces van veroudering. Bovendien zouden we ook liever een stevige botsing meemaken in zo’n oudere gebruikte EV dan in een Spring. Voor deelautoprogramma’s in agglomeraties is de auto naar ons idee wel een aanwinst, met veel praktisch gebruiksgemak, een stevige garantie en een beperkte investering. Kies dan zo mogelijk wel de versie met oranje accenten of een goede kleur. De Spring afbranden zoals sommige media deden is naar onze mening niet terecht, maar er zijn wel wat gemakkelijke verbeterpunten die het succes fors kunnen verhogen.

 

 

 

 

Add Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

nl_NLNederlands