04apr, 21 4 april 2021Electric cars

Een paar jaar geleden was mijn dagelijkse auto een uit Californië geïmporteerde Fiat 500 E, de in Mexico gebouwde elektrische 500 die louter om emissieredenen in twee Amerikaanse staten werd verkocht. Fiat in Europa had er niets mee, maar het elektrische autootje stuurde en presteerde als een 500 Abarth en bood geweldig veel plezier. De eerste 500 E bleek echter niet te passen bij het gebruik dat ik van auto’s maakte, mede omdat snelladen onmogelijk was. Dus adieu Fiat, met spijt overigens, want als je er vooral lokaal mee rijdt blijft het een leuke auto. Gelukkig biedt de nieuwe 500 E evenveel plezier en wel alles dat je anno 2021 van een elektrische auto verwacht!

De kennismaking met de auto die door Fiat nu wel in Europa wordt verkocht voelde mede door die historie enigszins aan als thuiskomen. Hij is een tikje gegroeid, veel luxueuzer en heeft alle techniek en voorzieningen die je wenst. Achter het stuur heb je nooit het gevoel een kleine auto te rijden, ook fijn. De testauto is een ‘limited edition’ La Prima cabrio-uitvoering met een consumenten-adviesprijs van € 38.900,-. Die laat nauwelijks wensen onvervuld, met alle ADAS-voorzieningen, mooi leer, fraaie wielen, draadloos Carplay enzovoorts. Fiat is erg laat met dit eerste elektrische model -ze zagen te lang niets in elektrische auto’s- maar ze hebben van de 500 E iets bijzonders gemaakt zoals alleen Italianen dat kunnen. Hij raakt je. Dat moet ook wel, want daar is de prijs naar en onze testauto liet weleens een typisch Italiaans steekje vallen. Dat moet met charme worden gecompenseerd.

Stadsauto?
Het 500 E -programma begint bij € 24.900,- voor de Action-versie met 23,8 kWh batterij en 95 pk vermogen. Wij adviseren om nog even door te sparen, want je wilt de versie met 42 kWh batterij en 118 pk. Heus, lees maar verder. Die is er vanaf minimaal € 28.600,- dus onthoud gewoon dat bedrag als vanaf prijs. Vervolgens is er keus uit de gewone gesloten 500, de 500 met glazen schuifdak, de 500 Cabrio en de bijzondere 3+1 versie met rechts een minimaal achterdeurtje. Dat zou onze keus zijn, in de meest luxueuze uitvoering en met glazen dak.
De elektrische versies verschillen op ieder onderdeel van de ‘gewone’ bekende Fiat 500, die volgens Fiat nog een tijdje in productie blijft. De 500 E is duidelijk groter, heeft een langere wielbasis en is volledig als elektrische auto ontwikkeld, dus heeft een heel eigen platform. Fiat positioneert hem nadrukkelijk als stadsauto. Wij vinden echter dat je met een auto van deze prijs ook grote afstanden moet kunnen afleggen. Is hij duur, zoals je soms leest? Bijna 40 mille is veel geld, zeker voor een Fiat 500. Maar je kunt deze auto niet vergelijken met de goedkoopste kleine andere EV’s en de benzine 500’s. De uitrusting is riant, de uitvoering mooi. Dit is een rijdend juweel. Vergelijk hem met een DS3 Crossback e-tense, een Mini Electric of een Honda-e. Die zijn duurder maar, toegegeven, ook wat ruimer. De 500 E is vooral een lifestyle auto.

Bereik
Fiat noemt voor de versie met 42 kWh batterij een range van 320 km. De testauto gaf echter eigenlijk altijd een bereik aan van 260 km en in de praktijk haalden we zelfs ook dat niet helemaal. Best bizar, want bij 100 km/u is het verbruik met tegen de 17 kWh/100 km best netjes, maar de aangegeven actieradius liep doorgaans harder terug dan het aantal gereden kilometers. Er wordt vaak gezegd dat bij een elektrische auto het reële verbruik zo’n tweederde is van de opgegeven WLTP-range. Dat klopt vaak en ga daarom uit van zo’n 230 km; dan valt het niet tegen. Als je deze auto vooral op binnenwegen en in de stad rijdt, haal je er overigens meer actieradius uit, net zoals bij andere compacte EV’s. Maak je veel snelwegkilometers, dan zal je een keer bij een snellader moeten stoppen. Dat is geen probleem: de testauto kan met 85 kW snelladen. Ook dat haalden we niet helemaal, maar ook met de ruim 70 kW die wij wel zagen zit de accu zo weer vol. Op de snelweg accelereert de 500 E door tot een top van 150 km/u en hij bereikt vanuit stilstand de 100 km/u in 9 sec. Het is dus een lekker vlotte auto. Bij een lengte van 3.622 mm, een breedte van 1683 mm en een wielbasis van 2322 mm weegt hij wel 1.505 kg. De Berlina is zo’n 50 kg lichter.

Brievenbus
Fiat heeft de nieuwe 500e vanaf het begin ontwikkeld als volledig elektrische auto. Dat betekent niet dat hij daardoor veel meer ruimte biedt dan de Fiat 500 die je kent. Het blijft een kleine auto. Voorin is het prima, maar achterin kun je hoogstens over een beperkte afstand twee kleine kinderen meenemen en bij de Cabrio is de toegang tot de bagageruimte een soort brievenbus: er kunnen net twee boodschappentassen in. De Berlina is dan een stuk praktischer, met een grote achterklep en een neerklapbare achterbank. En neem je de 3+1 versie, dan heb je via een mini-deurtje rechts een marginaal betere toegang tot de achterbank.
Er is duidelijk veel aandacht aan de vormgeving en uitvoering besteed. Hij maakt een goed gebouwde indruk, rijdt lekker en biedt nette materialen en veel uitrusting. Zo is er de Fiat Co-Driver, een semi-zelfstandige rijfunctie waarmee hij het verloop van de weg grotendeels zelf volgt. Dat doet de auto redelijk netjes, al stuurt hij wat heftig terug als hij een witte lijn nadert. Sturen, weggedrag en remmen is overigens allemaal prima; je voelt je in deze 500 E ondanks z’n beperkte formaat vanaf de eerste minuut helemaal op je gemak en hij rijdt leuk genoeg om ook verwende automobilisten te kunnen plezieren, zeker in zo’n mooie uitvoering als deze. Er is keus uit drie rijmodi, waaronder Sherpa om bij een bijna lege accu nog zo ver mogelijk te kunnen komen; Range waarin je echt met one pedaldrive kunt rijden en Normal waarbij de regeneratie beperkt is. Wij kozen eigenlijk altijd voor de Range-stand. De transmissie bedien je met druktoetsen in het dashboard. Jammer is dat je die niet goed op de tast kunt bedienen, je moet altijd kijken. Dat had beter gekund. We zeiden al dat deze auto je raakt. Dat doet hij ook door z’n details. Er is full led verlichting, keyless entry, 17 inch lichtmetaal. De koplampen knipogen als je ‘m ontgrendelt, hij laat bij het wegrijden een muziekje klinken, op een aantal plaatsen zie je verwijzingen naar de Fiat 500 historie en naar ‘Torino’ en hij biedt een mooi compleet en makkelijk aanpasbaar instrumentarium en een flink multimediadisplay. Inclusief alle voorzieningen die je anno 2021 kunt wensen zoals een draadloze lader voor je telefoon en draadloos Carplay en Androïd. Dat is allemaal echt prima voor elkaar. Waar nog wel even aan gesleuteld moet worden is aan de spraakbediening en aan de algehele stabiliteit en betrouwbaarheid van alle elektronische voorzieningen. De testauto was nog een vroeg exemplaar, dat is ongetwijfeld inmiddels beter.

Al met al een testauto die best langer had mogen blijven, want hij heeft flair en hij bezorgt je flair. Je kunt voor minder geld meer blik om je heen kopen, en ook meer actieradius. En het is de vraag of borsthaar-mannen de 500 E mannelijk genoeg zullen vinden.
Maar wie dat onzin vindt (en dat is het natuurlijk)  heeft er een superleuke auto aan. Neem een 3+1 Icon met schuifkanteldak en een paar pakketten en ga er veel plezier aan beleven! Well done, Fiat!

Add Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *