03jan, 22 3 januari 2022Electric cars

Rijden met de RWD-versie met de grootste batterij
Test: Ford Mustang Mach-E revisited

Een auto opnieuw rijden waar je eerder enthousiast over was, kan hetzelfde effect hebben als een oude liefde tegenkomen.  Doorgaans raak je ofwel opnieuw hopeloos verliefd of je denkt ‘mwah, blij dat…’. Er is ook nog een tussenweg, zo bleek ons bij het rijden met de Mustang Mach-E met achterwielaandrijving en bruto 98 kWh grote accu. Die kost vanaf € 60.275,-, snelt met z’n 216 kW/294 pk in 7 sec naar 100 km/u en heeft volgens WLTP-metingen een actieradius van 610 km. Dat klinkt veelbelovend. De praktijk is helaas iets anders. Toch wist de auto opnieuw het hart te raken, zij het dat we niet blind verliefd werden.

De testauto had wat opties, zoals de metallic rode kleur en het (naar onze mening noodzakelijke) Technology Plus pakket voor samen 5.000 euro, en kostte daardoor € 65.275,-. Dat is zo’n 5 mille duurder dan de Kia EV6 RWD GT-Line die wij onlangs reden en die op papier een veel kleinere accu heeft (77,4 kWh) maar meer uitrusting biedt, beter presteert en veel sneller laadt. Hij is ook duurder dan grote concurrent Tesla Model 3 Long Range (vanaf € 57.980,-). Oef. De ontwikkelingen in EV-land gaan razendsnel en Ford kan het zich dus niet permitteren om op de lauweren te rusten. Toen wij in het voorjaar van 2021 voor het eerst met de Mustang Mach-E AWD reden noemden we dat de EV voor autoliefhebbers. Bij onze hernieuwde kennismaking concludeerden wij opnieuw dat de Ford meer karakter heeft dan veel andere EV’s. Het is een echte ‘ruwe bolster blanke pit’ Amerikaan. Een beetje onbehouwen af en toe, bijvoorbeeld bij de reactie op het stroompedaal. Maar ook met een nogal grote mond, want die beloofde 610 km bleek in de praktijk maximaal rond de 400 km. Dat kwam ongetwijfeld door de frisse winterochtenden en het ontbreken van een warmtepomp. Want in de zomer doet de Mustang het beter. Je moet de Mach-E terwijl hij nog aan de laadpaal ‘hangt’ echt voordat je vertrekt via de app op je telefoon laten voorverwarmen. Dan stap je in een comfortabel warme auto met meer actieradius, die bovendien belangrijk minder snel terugloopt. Doe je dat niet, dan zal je vaker moeten laden dan verwacht en dan bij sommige concurrenten nodig is.

Karakter
De Mustang Mach-E blijkt in de gereden versie en in dit winterseizoen dus wat meer nadelen te hebben dan verwacht maar neemt zich toch opnieuw voor je idoor zijn karakter. Er zijn voor hetzelfde geld of voor minder andere EV’s die op veel terreinen beter presteren. Maar de Mach-E zet daar echt karakter tegenover. Het dreigt een stokpaard te worden, maar de huidige grotere EV’s rijden bijna allemaal grotendeels vergelijkbaar en als je met je ogen dicht van de ene in de andere auto zou gaan rijden is het erg lastig om verschillen te constateren en merk en type te noemen. Een Tesla Model 3 is wel duidelijk anders, een Mustang Mach-E dus ook. Waarbij de Ford wel het nadeel heeft dat hij nogal zwaar is (2.111 kg), geen al te beste aerodynamica heeft en daardoor als het kouder wordt een stevige innemer is. Ford is er derhalve niet in geslaagd om een auto te bouwen die beter is dan de Tesla Model 3 of Model Y, maar maakt wel een auto waarin je met plezier rijdt. Je kunt via het grote centrale display ‘motorgeluid’ inschakelen en als je voor de ‘Untamed’ rijmodus kiest scherpt alles aan en klinkt de auto waarachtig als een goed gedempte Amerikaanse benzineauto. Hij stuurt dan strak, veert stug maar voldoende comfortabel en je kunt er dankzij de combinatie van achterwielaandrijving en 430 Nm aan koppel waarachtig mee driften. Het knappe is daarbij dat je z’n gewicht niet echt merkt. Je kijkt uit over een ‘motorkap’ met ‘powerbulges’ net als in een oorspronkelijke Mustang en je hebt eigenlijk ook niet door dat je in een SUV zit. Voorin heb je alle ruimte, achterin zitten twee volwassenen goed; voor drie wordt het iets minder. Er is voldoende bagageruimte achterin, en bovendien een ruime ‘frunk’ in de neus. Best fijn ten opzichte van Tesla is dat je voor je neus een klein beeldscherm hebt met de voor je rit relevante info; jammer dan weer dat je niet het actuele verbruik te zien krijgt. Hopelijk gaan de Ford-technici eens goed kijken wat vooral de concurrentie uit Korea biedt en laten zij zich daardoor voor wat ‘on the air’ updates inspireren. Wij merkten nu al verschil met de eerste Mustang, bijvoorbeeld dat Apple Carplay nu echt top werkt. Zo zijn er dus meer verbeteringen realiseerbaar.

Sneller
De Mustang Mach-E is er als aangegeven met verschillende elektromotoren en batterijen. Kies uit één of twee motoren (RWD of AWD), waarbij het vermogen varieert van 269 tot 361 pk. En kies ook tussen een standaard (75 kWh) of extra sterke (98 kWh) batterij. Bovendien is er sinds kort ook de Mustang Mach-E GT met AWD, 487 pk en een 0-100 km/u tijd in 4,4 sec. Jummie. De testauto had ‘maar’ één motor (op de achterwielen) en wel de extra krachtige batterij. Daarmee is deze Ford nog altijd sneller dan de meeste andere auto’s op de weg. Kies je ‘m met de ‘kleine’ 68 kWh accu, dan is die versie een stukje lichter, vrijwel even snel en bijna 10 mille goedkoper. Hij laadt dan maximaal met 115 kW, de versie met grote accu laadt sneller (150 kW) maar heeft natuurlijk ook weer extra tijd nodig om die grote accu vol te krijgen. Wij zouden voor die minst kostbare uitvoering gaan…. Wat ons nu overigens ook meer verbaasde dan de eerste keer is dat je vrijwel geen invloed hebt op de regeneratie. Je kunt via het scherm kiezen voor ‘one pedal’ en dan vertraagt de auto hevig; een tussenweg is er niet. Ook dat doen anderen beter.

Daar staan dan weer voorzieningen tegenover als de elektrische portiersloten en een zinnetje als ‘ground speed’ op de snelheidsmeter. De auto is duidelijk ontworpen door autoliefhebbers vóór autoliefhebbers. Wel jammer is dat je met elke versie maximaal een aanhanger tmag rekken van 750 kg. Dat is te weinig. En de laadaansluiting zit links op het voorscherm, dat is niet zo doordacht als je de auto bij een laadpaal langs een weg moet parkeren. Dergelijke ‘minpunten’ worden dus goed gemaakt door het rijplezier dat de Mach-E biedt. Maar in alle eerlijkheid, dat doet een Polestar eveneens. En ook met een Kia EV6 met alleen achterwielaandrijving kun je als liefhebber van een ouderwets partijtje ‘gummen’ je hart ophalen.

Daarom: als Ford deze elektrische Mustang wat weet af te slanken, een beter gedrag bij koud weer meegeeft en de prijs flink verlaagt moet het mogelijk blijven om met rationele kwaliteiten succes te blijven boeken. Maar het aanbod neemt haast met de dag toe, er komt dit jaar stevige nieuwe concurrentie uit met name China bij, dus tevreden achteroverleunen is uit den boze.

Add Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

nl_NLNederlands