27dec, 21 27 december 2021Electric cars

Test Kia EV6 GT-Line RWD 77,4 kWh
Topauto, met een enkele kanttekening

Kia was tot dusver ultra succesvol met elektrische auto’s die ook familieleden met een verbrandingsmotor hadden, zoals de Niro en de Soul. De eerste generatie Ioniq Electric van Kia-moeder Hyundai is zelfs op vele gebieden nog altijd ongeëvenaard. Toch brachten Kia en Hyundai nu hun eerste dedicated EV-modellen uit. De Kia EV6 wordt door sommigen al de beste nieuwe elektrische auto van dit jaar genoemd. Inderdaad zijn zowel de EV6 als de Ioniq 5 van Hyundai trendsetters die vrijwel elke andere autofabrikant langdurige darmproblemen zullen bezorgen. Ze bieden alles wat consumenten anno 2021 van een elektrische auto lijken te verwachten, inclusief veel waar voor het geld, desgewenst vierwielaandrijving, accu’s in twee maten, een elektrische installatie die op 800 Volt werkt waardoor ze razendsnel kunnen laden én desgewenst een stevige actieradius. De keerzijde: ze zijn erg fors en onze hoop dat ze even grensverleggend zouden zijn als die eerste Ioniq werd niet bewaarheid. Maar verder beslist heel indrukwekkend!

 

Consumenten hebben het waanidee dat ze vele honderden kilometers per dag op een acculading moeten kunnen rijden. Dus bouwen autofabrikanten steeds vaker auto’s met erg grote accu’s. Die zijn automatisch ook heel zwaar, waardoor een deel van de grote accucapaciteit weer wordt opgesoupeerd door de hoge massa van de auto. Vrijwel alle recente middenklassers wegen inmiddels 2.000 kg of meer en personenauto’s daarboven zijn geen uitzondering meer. Zeker, dit is een stokpaardje van ons maar in alle nuchterheid: die massa is toch ridicuul? De uitlaatemissie mag dan nul zijn, de auto’s stoten door hun hoge gewicht meer fijnstof uit, belasten de wegen meer, rijden minder leuk en verbruiken te veel. Daarom adviseren wij altijd: wil je zo groen mogelijk rijden, kies dan voor zo weinig mogelijk gewicht. Want die grote accu is echt maar zelden nodig, zeker als de temperatuur van de accu goed geregeld wordt en de auto in kwestie bij elk type laadpaal snel kan laden.

 Groot!
Zowel de Ioniq 5 als de EV6 zijn een forse maat groter dan modellen als de Ioniq en Kona en de Niro en Soul. Onderhuids is hun techniek vrijwel identiek. Hoewel de wielbasis (2,90 m) van de Kia EV6 optisch enorm is, staan de voor- en achterwielen hierbij 10 centimeter minder ver uit elkaar dan bij de Ioniq 5 (3,00 m). Ook is de Kia zo’n 10 centimeter lager en iets langer. Op foto’s lijkt de Hyundai kleiner dan hij is, de EV6 juist groter. Beide auto’s hebben het formaat van bijvoorbeeld een Jaguar i-Pace. Het echte verschil zit hem echter vooral in de uitstraling. De Ioniq 5 lijkt op een hatchback in XXL-formaat, de EV6 is meer een mix van een liftback en een SUV. Daar waar de Ioniq 5 vooral strakke lijnen toont, is de EV6 wat barokker en sportiever van vorm, zeker aan de achterkant. Het is een smaakkwestie aan welke auto je de voorkeur heeft. Om nog even op die ‘sportiviteit’ terug te komen, eind 2022 volgt het EV6-topmodel met 585 pk, vierwielaandrijving en een acceleratie van 0-100 km/u in 3,5 seconden. Inderdaad, bedoeld als Tesla Model 3 Performance concurrent…

Natuurlijk is Tesla sowieso het merk waarop Kia met deze EV6 jaagt. Wij rijden de Kia EV6 met grote accu en alleen achterwielaandrijving. Die accu is er in twee formaten: 58 kWh en 77,4 kWh. De eerste is er alleen in combinatie met achterwielaandrijving en 125 kW/170 pk. Dan start de adviesprijs bij € 44.595,-. De grote accu is er met RWD, dus achterwielaandrijving en 229 pk, of in combinatie met All Wheel Drive en 325 pk. Beide uitvoeringen zijn te bestellen als EV6 plus of iets duurdere EV6 GT-line. In 2022 volgt dan dus nog de GT AWD Performance met 585 pk en een prijs van € 63.595,-. Wij reden de EV6 in de combinatie van de grote accu van 77,4 kWh met achterwielaandrijving en 229 pk. Hij was uitgevoerd als GT-line, kostte € 55.805,- en heeft een WLTP-actieradius van 528 km. Die actieradius hebben we zoals gebruikelijk nooit gezien; in de dagen dat we de EV6 reden was het fris en doorgaans vertrokken we na een nacht laden met zo’n 430-460 km. Zonder voorverwarmen of wat dan ook en dat mag zeker heel goed worden genoemd. In alle eerlijkheid moet ook gezegd worden dat het in de EV6 niet zo eenvoudig is om netjes 100 km/u te blijven rijden; je gaat heel gemakkelijk wat sneller. Behandel je het stroompedaal met zachtheid, dan is er beslist meer range haalbaar. We reden erna de Ford Mustang Mach-E met een vergelijkbare configuratie en die bleek een stuk onzuiniger te zijn. Daar komen we spoedig op terug.

Wat anoniem
De Kia EV6 wordt door collega’s dus geroemd als de belangrijkste en beste nieuwe elektrische auto van dit jaar. Ook wij vinden ‘m absoluut indrukwekkend en strak geprijsd voor het formaat, de uitrusting, de kwaliteit en de prestaties. Dat doet niemand Kia na. Maar tijdens het rijden bedachten wij wel dat er dit jaar een aantal heel goede EV’s is gearriveerd die allemaal heel snel zijn, allemaal rond de 2.000 kg wegen, allemaal alle denkbare uitrusting bieden maar die zich rijdend ten opzichte van elkaar maar weinig onderscheiden. Deze Kia EV6, de Hyundai Ioniq 5, de Skoda Enyaq, VW ID.4, Audi Q4 e-tron: als je geblindoekt achter het stuur zou zitten is het lastig om ze te herkennen. Ze zijn stuk voor stuk heel goed maar wat anoniem. De Ford Mustang heeft weliswaar meer karakter maar gedraagt zich soms als een onbehouwen Amerikaan, mist een warmtepomp en is echt minder zuinig. Eigenlijk zijn dan alleen de Tesla Model 3 en Model Y echt anders dan anderen. Maar vergelijk je de specificaties en geboden value for money, dan zijn de Kia EV6 en de Hyundai Ioniq 5 wel duidelijk heer en meester. Overigens, als de Kia EV6 je aanspreekt, zou je ook lekker de versie met achterwielaandrijving en kleine accu kunnen nemen. Die weegt het minst (1.885 kg) en biedt feitelijk de beste prijs-/kwaliteit-verhouding. Bestel ‘m wel met een warmtepomp, die op de basisversie niet standaard is.

De EV6 is iets minder overweldigend groot van binnen dan de Hyundai, maar met vijf man heb je echt alle ruimte. De 229 pk in de testauto bleken voldoende te zijn voor aangename prestaties. In de Ecostand gebeurt er niet zo veel, maar in Normal of Sport ben je zeker een van de vlotste verkeersdeelnemers. Je accelereert in 7,3 sec van stilstand naar 100 km/u en het gemak waarmee dat gaat blijft fascinerend. Zijn flinke gewicht (1.995 kg) weet de auto goed te verbloemen, het lage zwaartepunt en de doordacht geconstrueerde achteras bezorgen hem een rotsvaste wegligging en ook een bochtig traject is dus leuk met de EV6. De bagageruimte van 511 liter lijkt wellicht niet echt indrukwekkend, maar deze versie met achterwielaandrijving heeft ook in de neus nog een ‘frunk’ van 50 liter (20 liter in de EV6 met vierwielaandrijving).

We hadden wel wat moeite met het instellen van een prettige rijpositie. Als het stuur in de juiste positie staat, staat de stoel eigenlijk te hoog. Let op dat het optionele panoramadak de hoofdruimte ook vermindert, waardoor zelfs middellange bestuurders niet prettig zitten in de EV6. Achterin daarentegen zit je uitstekend. Reken maar dat we deze Kia door die ruimte en z’n elektrische kwaliteiten vaak gaan zien als taxi. Ogenschijnlijk heeft ook deze auto wat te kampen met de zoektocht naar kostenbesparing die je bij vrijwel elke fabrikant van elektrische auto’s ziet. Voorin wordt een behoorlijke combinatie van harde en zachte materialen toegepast, maar achterin is het nogal plastic fantastic. Maar dat zit ‘m met name in de achterkant van de stoelen. Door die kunststof schaal kunnen de stoelen worden gebruikt als een stevig bed en de hoofdsteunen kunnen worden gebruikt als haakjes.

Uitrusting
In de auto zorgen de zwevende middenconsole en twee licht gebogen beeldschermen voor een zeer eigentijdse uitstraling. De weergave van naast je rijdend en inhalend verkeer in het instrumentenpaneel voor je is een vondst.  Alle luxe -en veiligheidssystemen zijn aanwezig, waaronder camera’s rondom, een prima en voldoende snel infotainmentsysteem en alle gangbare ADAS-voorzieningen. Het audiosysteem van specialist Meridian klinkt goed.  Wij hadden alleen af en toe ruzie met de schakelaars aan het uiteinde van de middenconsole, die iets te gemakkelijk geraakt worden als je de airco regelt of op hetzelfde paneel andere functies wilt bedienen. Maar dat lag vooral aan ons, denken wij….

Je kunt in vijf stappen kiezen hoeveel energie wordt teruggewonnen bij het loslaten van het stroompedaal.  Desgewenst remt de auto zo sterk af dat de remlichten gaan branden. Verder kun je kiezen of de EV6 motorgeluiden produceert en wil je ‘zen’ worden door regengeluiden of de golven van de zee dan kan dat ook. Het maakt de Kia absoluut uniek.

We zeiden al dat de EV6 ook lekker rijdt. Hij heeft helemaal niet zo’n bijzonder onderstel, maar het is doordacht ontwikkeld en geconstrueerd en de schokdempers hebben een variabele werking. Daardoor wordt op slechtwegdek voldoende comfort geboden, terwijl de auto lekker stevig stuurt. Je merkt niet echt dat deze EV6 toch zo’n twee ton weegt. Zelfs niet bij het afremmen, want de remmen zijn opvallend krachtig. Dit is dus absoluut een auto die ook mensen met een voorkeur voor sportiever rijden veel plezier zal bieden. En dus ook een auto die je niet snel verveelt; hij heeft meer karakter dan je zo in eerste instantie denkt. En hij heeft als groot voordeel in elke uitvoering de combinatie van een behoorlijke actieradius met een indrukwekkend laadvermogen tot 240 kW. Volgens de fabrikant kan de accu van de EV6 bij een 800V-laadstation onder optimale omstandigheden in slechts 18 minuten van 10% naar 80% worden geladen. Bij de meer gangbare 400V-laders gebruikt de EV6 een omvormer om de stroom om te zetten in 800V, zodat de batterij kan opladen met het maximale vermogen dat door het laadstation wordt geleverd. Doorgaans kun je bij een 350 kW lader tot ruim 50% acculading met meer dan 200 kW laden en pas daarna zakt de snelheid iets. Dat is sneller dan vrijwel elke andere auto en het betekent dat je onderweg doorgaans altijd maar heel kort hoeft te laden. Voor de spreekwoordelijke plas en een kopje koffie is veelal te weinig tijd. Dat is weer eens wat anders.

Conclusie
De Kia EV6 en ook zijn zus Hyundai Ioniq 5 hadden bij ons te kampen met enige teleurstelling omdat ze een tikje anoniem rijden niet zo zuinig en efficiënt zijn als ‘onze’ oude Ioniq. Die verbruikt bij 100 km/u op de snelweg slechts zo’n 13-14 kWh/100 km terwijl de EV6 dan op 4 tot 5 kWh hoger uitkomt. Anderzijds zijn er ook concurrenten die dan een eind in de 20 op hun verbruiksmeter tonen… Verder zitten we er niet helemaal lekker in.
Maar het is een absoluut indrukwekkende auto met een onderscheidende vormgeving en alleen daardoor al begerenswaardiger en karakteristieker dan de vele elektrische SUV’s vop de markt. De binnenruimte is prima, alle voorzieningen die je in deze prijsklasse verwacht zijn aanwezig en dat wordt aangevuld met voorzieningen die je niet nodig hebt maar die het rijden in een EV6 wel leuker en meer bijzonder maken.
De auto is stil, snel en comfortabel; hij rijdt top, kan razendsnel laden en biedt zowel goede prestaties als een prettige actieradius. En dat alles voor prijzen die buiten het bereik van de meeste automobilisten liggen maar toch scherp genoemd mogen worden. Plus, ook belangrijk, een hoog kwaliteitsniveau.
In alle eerlijkheid: voor ons blijft de Tesla Model Y de meest interessante nieuwe elektrische auto van dit jaar, maar de nummers 2 en 3 zijn dan zonder twijfel de Kia EV6 en de Hyundai Ioniq 5. Oh, en meteen maar even de nummers 4 en 5? De Mercedes-Benz EQS en de Dacia Spring…

Add Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

nl_NLNederlands