10nov, 21 10 november 2021Electric cars

Binnenkort lees je hier een rij-impressie van de indrukwekkende Kia EV6. Maar eerst de Lexus UX300e die ik hiervoor reed. Net als de BMW iX3 was dat een auto waar ik niet heel veel van verwachtte en die toch echt lekker bleek te rijden. Bij Toyota, moeder van Lexus, gaat momenteel alle aandacht uit naar hun eerste volledig elektrische model met de onmogelijke naam bZ4X. Die  auto, ontwikkeld samen met Subaru, is veelbelovend al komt hij erg laat. Hij leidt ook de aandacht af van de Lexus UX 300 e, de échte eerste volledig elektrische auto van het Toyota concern. Een vingeroefening op elektrisch gebied die wellicht daarom onder de merknaam Lexus werd uitgebracht. De auto sloeg bij de introductie niet aan. Hij was te duur, had te weinig actieradius en kon niet echt snel laden. Bovendien werd hij ook niet met echt enthousiasme verkocht; Toyota-dealers hadden veel meer de focus op hybrides en waterstof. Dus zie je ‘m te weinig. Maar die dealers móeten wel gaan overstappen op elektrische aandrijving. Om de verkoop van muurbloem UX300e te stimuleren, werd de prijs kortgeleden met zo’n 10 mille verlaagd, naar een vanafprijs van
€ 39.990,-. Dat maakt hem ineens wél aantrekkelijk.

Er zit echter een ‘maar’ bij. Als je een Lexus wilt rijden, kwalitatief en qua allure een topmerk, wil je doorgaans alle uitrusting die mogelijk is. Dan kies je niet de basisversie en evenmin de Business-uitvoering, maar de Executive, en die kost € 52.690,-. Voor dat geld zijn er veel andere elektrische modellen te koop, met doorgaans meer actieradius en sowieso veel sneller ladend. Want de testauto haalde bij Fastned niet meer dan ca 35 kWh/uur en dan duurt het echt veel te lang voordat je met de 54,3 kWh accu weer voldoende ver komt. Hij heeft namelijk ook de onhebbelijkheid om erg veel stroom te verbruiken; bij netjes ca 100 op de snelweg is het haast onmogelijk om onder ruim 20 kWh per 100 km te blijven en gemiddeld kom je al snel op 23 kWh/100 km uit. Dat is echt te veel. Dus hij heeft de prijs van veel concurrenten en met z’n 204 pk ongeveer hetzelfde vermogen, maar een hoog verbruik en traag ladend. Vergeten dan maar?

Zeker niet. De auto is namelijk prachtig gebouwd en afgewerkt, hij rijdt erg aangenaam, is superstil en lekker vlot. Ook de basisversie biedt veel, voor als gezegd een best scherpe prijs. Hij is alleen niet geschikt voor veelrijders. Maar als je deze Lexus in je eigen garage of op de oprit kunt opladen en niet te veel rijdt, heb je er een heerlijke auto aan. Het is wel vooral een tweepersoonsauto. Want door de plaatsing van de accu en de vrij korte wielbasis is er achterin alleen ruimte voor de kleinkinderen. Dat zeggen we omdat deze auto meer zal appelleren aan mensen van een zekere leeftijd dan aan jongeren. Die kunnen beter elders hun EV bestellen of wachten op de Toyota-met-de-onmogelijke-naam. Ook die gaat immers ongetwijfeld hoge kwaliteit bieden. Overigens is er achterin, ook in de bagageruimte, wel plaats genoeg voor shoppingtrips en partijtjes golf.

Eigenwijs
Op zich is het even bijzonder als veelzeggend dat ook Honda met de ‘e’ en Mazda met de MX-30 auto’s aanbieden met te kleine accu’s en een beperkt laadvermogen. Japanse autofabrikanten hebben duidelijk nog niet zo veel op met elektrische auto’s en eigenwijsheid is hen niet vreemd. Ze worden nu echter aan alle kanten om de oren geslagen door collega’s in Korea, China en spoedig ook Vietnam. Vergelijk maar eens een Hyundai Ioniq 5, een Kia EV6 of een van de vele komende Chinese EV’s met dat wat Lexus nu levert. Auto’s die puur als elektrische auto zijn ontwikkeld, niet met een trage Chademo laadaansluiting maar met snelle CCS, met de mogelijkheid om vijf tot bijna tien keer rapper te laden, meer ruimte binnenin en met een veel beter energiemanagement. Alleen: dat zijn min of meer ‘gewone’ auto’s en de Lexus is door z’n kwaliteit echt premium. Hij oogt wellicht wat druk, maar dat hoort bij dit eigenzinnige merk. De kwaliteit als je een portier opent of sluit, het lakwerk, de Terrane Khaki lak, de afwerking en uitvoering van elk detail binnenin doen niet onder voor Duitslands ‘finest’, overtreft zelfs veel Duitse EV’s. Als je dan de UX300e vergelijkt met een loaded Audi Q4 e-tron, Skoda Enyaq of Mercedes-Benz EQA is hij wel weer ronduit scherp geprijsd. Zeker als je voor een eenvoudiger versie kiest, die veel meer uitrusting standaard heeft dan z’n concurrenten. Dan rijd je voor een mille of 45 een auto voor fijnproevers die het alleen op elektrisch gebied wat laat afweten. Het is maar waar je prioriteiten liggen.

Plezier
De UX300e kan in 7,5 sec naar 100 km/u versnellen en haalt een top van 160 km/u. Kies je een eenvoudiger uitvoering, dan rolt die op 17 inch velgen in plaats van 18 inch en dat verbetert zowel de actieradius (10 km) als het verbruik. De auto weegt 1.860 kg en dat is wat minder dan de meeste concurrenten. Dat merk je echt in de rijeigenschappen. Het wordt hoog tijd dat autofabrikanten veel meer aandacht gaan besteden aan gewichtsbesparing in plaats van toepassing van steeds grotere en zwaardere accu’s.

Lexus noemt de UX een Urban Explorer. Hij heeft de vorm van een SUV maar staat lager op zijn wielen en ligt daardoor beter op de weg. Je stapt dus ook niet echt hoog in. De 4,5 meter lange auto heeft net als andere Lexus-modellen een enorme grille. De drukke vormgeving van de carrosserie zal niet iedereen aanspreken, maar markant is het zeker. Uiterlijk kun je de elektrische UX herkennen aan de UX 300e-badge achterop en het woord ‘Electric’ op de achterportieren. Hoewel de auto 4,5 meter lang is, biedt hij dus niet heel veel ruimte. De portieren zijn nogal klein, de voorruit is zo smal en schuingeplaatst dat je soms onder de binnenspiegel door moet kijken en over achterin hadden we het al: daar is het echt krap.  Maar de afwerking en materiaalkeus maken veel indruk, deze auto verkeert ook over 10 jaar nog in topconditie. Je zit voorin uitstekend en werkelijk aan voorzieningen  is aanwezig. Jammer is wel het stijfkoppig vasthouden aan het onhandige touchscreen voor het wat smal uitgevoerde multimediasysteem; dat werkt nooit echt lekker. De flippers achter het stuur kun je gebruiken om de hoeveelheid generatie van remenergie te beïnvloeden. Je kunt de transmissie-hendel bovendien ook in B zetten om meer af te remmen op de voorin geplaatste elektromotor, maar one pedal driving is er niet bij en de auto onthoudt de stand ook niet, dus je moet steeds opnieuw flipperen.

Bijzonder is de aanwezigheid van twee laadkleppen links en rechts; de ene voor een type 2 kabel om bij gewone laadpalen te laden, de andere een (te trage) Chademo aansluiting voor een snellader. Daarmee verliest de UX het op alle fronten van zijn concurrenten. Hopelijk zorgt de fabrikant spoedig voor een beter energiemanagement en een veel snellere boordlader. Welbeschouwd is dit dus een matige elektrische auto die dat goedmaakt met uitstraling, beleving, uitrusting en rijkwaliteiten. De besturing biedt voldoende precisie, is direct en kent de juiste mate van bekrachtiging. Het weggedrag is harmonieus en bovengemiddeld dynamisch. De accu’s zitten zo laag in de auto dat het extra gewicht zich nauwelijks laat gelden in de bochten. Hij remt betrouwbaar, is lekker vlot en super stil. Als je dan een Business-versie kiest, eventueel met een optioneel Pro-pakket erbij, heb je voor 45 mille een attractieve premium-auto. Wie niet zoveel rijdt en laadt kan zich hiermee voor jaren veel plezier doen!

Add Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

nl_NLNederlands