20apr, 21 20 april 2021Electric cars

Hij kost vanaf € 49.995,-, deze nieuwe elektrische Mercedes-Benz crossover. Afgeleid van de GLA,  goed gebouwd, prachtig afgewerkt, welvoorzien en algemeen gezien als ‘premium’. De prijs is nauwelijks hoger dan die van de goedkoopste benzinebroer GLA 180 (€ 48.037,-) en lager dan van de plug-in hybride uitvoering. Interessant. Maar Mercedes-Benz moet ook wel, want de concurrentie in het segment EV’s rond vijftig mille is fors. Onze testauto was ook van flink wat opties voorzien waardoor hij nog 20 mille duurder was. Dat zullen alleen merkfanaten willen betalen. Wij adviseren een Business Solution-uitvoering vanaf € 50.985,- of eventueel een AMG- of Premium Plus-versie daarvan. Dan heb je voor een redelijke meerprijs een mooi complete en goed rijdende elektrische crossover. Niet revolutionair, wel goed voor jaren van veel rijplezier.

Eind dit jaar telt het compacte Mercedes-Benz EQ-programma nog een tweede model, de EQB, een echte SUV gebaseerd op de GLB en rechtstreeks familie van ‘onze’ EQA. Maar Mercedes-Benz krijgt spoedig ook te maken met serieuze concurrentie als o.a. de Tesla Model Y, Hyundai Ioniq 5, Kia EV6, Audi Q4 e-tron en de topversies van bv de Skoda Enyaq. Dat zijn allemaal modellen die puur als elektrische auto ontwikkeld zijn, en de EQA is dat niet. Heeft de EQA daardoor überhaupt wel bestaansrecht? Zeker, want hij geeft je elke kilometer een premiumgevoel. Maar ‘Das Haus’ zal in dit marktsegment pas echt potten kunnen gaan breken met de volgende modelgeneratie die wel volledig als elektrische auto wordt ontwikkeld. De technici zijn niet te benijden, want elke dag worden elektrische auto’s beter, knapper en capabeler. Ga er maar aanstaan!

Wij waren zo bevoorrecht de eerste Nederlandse persauto te mogen rijden, met zo ongeveer alle opties die leverbaar zijn. Dat was een groot genoegen, met zoiets vertekent het beeld ook snel. De optionele 20 inch velgen bijvoorbeeld ogen fraai, maar beinvloeden het verbruik en de actieradius in negatieve zin. Wij vroegen ons geregeld af of de optionele matgrijze lak eigenlijk wel bij deze auto paste. Een AMG-pakket, lederen bekleding, een groot schuif-/kanteldak? Fijn, maar je kunt goed zonder. Met de A-klasse en diens afgeleide broertjes is het Mercedes-Benz gelukt om een jongere doelgroep aan te spreken. De EQA moet dat ook doen, maar dan bij mensen die specifiek een elektrische Mercedes willen. De dealers zullen aan de bak moeten om de elektrische modellen dan ook werkelijk te promoten en te verkopen. Dat wordt nog wel een uitdaging, zo heeft de te trage verkoopstart van de Mercedes-Benz EQC bewezen. Dat is een erg goede auto die de nodige concurrentie aankan, maar je ziet ‘m te weinig, naar wij horen omdat de verkopers liever andere modellen verkochten. En… omdat de Mercedes-klanten misschien meer aan elektrisch rijden moeten wennen dan klanten van andere merken.

Verbouwd
Feitelijk is deze kleinere broer van de EQC een verbouwde GLA, zoals de EQC een grondig aangepaste GLC is. Mercedes-Benz stelt nadrukkelijk dat bij de ontwikkeling van de EQA in alles rekening is gehouden met een elektrische versie. Dat geloven we wel, deze auto is niet het resultaat van een gemakkelijk ombouwklusje. Hij is 4.463 mm lang en daarmee iets korter dan de GLA (4.410 mm). De wielbasis van 2.729 mm is identiek. Mercedes-Benz heeft wellicht wat lang de opkomst van elektrische auto’s onvoldoende juist ingeschat, maar ze bewijzen heel snel en effectief in te kunnen halen, getuige de briljante Mercedes-Benz EQS. Binnen de mogelijkheden is ook de EQA geslaagd. Ten opzichte van de GLA-brandstofversies heeft hij een andere voor- en achterkant, met de van de EQC bekende doorlopende LED-strips. En de brandstofmotor voorin maakte plaats voor een elektromotor met 140 kW (190 pk). Het gelaagd opgebouwde accupakket van 66,5 kilowattuur is in de vloer opgenomen. Het is de jongste batterijgeneratie en dat is mooi. Maar een eenvoudige Hyundai Kona is sneller (204 pk en lichter) en heeft een grotere range. Alleen, die mist de uitstraling, kwaliteit en allure van deze ‘Benz’.

De elektromotor levert maximaal 375 Nm aan koppel. Daarmee kom je lekker vlot weg. De 0-100-sprint kost 8,9 seconden, de topsnelheid is 160 km/u. Die bereik je erg vlot en de auto blijft dan goed stabiel. De vering op richels op de snelweg was soms wat hard, maar dat wijten we aan de grotere optionele wielen en banden. Het WLTP-bereik is weliswaar 424 km, maar zo’n 350 km is in de praktijk realistischer. Daarmee doet de EQA het zeker niet slecht. Hij kan met 100 kW snelladen en thuis met 3 fase en 11 kWh laden. Maar bijvoorbeeld een VW ID.4 haalt al 150 kWh. En die loopt alweer achter bij de komende Kia en Hyundai-modellen. Waar een Volvo XC40P8 een aanhanger van 1.500 kg mag trekken, is het bij de EQA maximaal 750 kg. Die Volvo heeft ook twee keer zoveel vermogen. Maar er komen meer modelvarianten, met minder en meer vermogen en ook met vierwielaandrijving. Als de prijzen daarvan scherp blijven, zijn er zeker kansen. Want de EQA is weliswaar meer trendvolger dan trendsetter, maar wel van een topmerk. En dat geeft toch meer rijplezier en imago dan een ‘gewoon’ Europees of Oosters model.

Raffinement
Waarmee de 1.940 kg wegende EQA wel echt overtuigt? Met raffinement. Hij is hoogwaardig van bouw, met strakke passingen en goede materialen. Hij rijdt echt lekker, is erg stil, is niet supersnel maar vlot genoeg, stuurt en remt uitermate solide, bezorgt je nooit vochtige handpalmen en is zo comfortabel als bij Mercedes-Benz hoort. Het merk bouwt niet de meest dynamisch rijdende auto’s, maar wel auto’s waarin je Zen kunt worden. Instappen betekent elke keer verwend worden met een weliswaar iets te glimmend maar heel indrukwekkend dashboard. De stoelen zitten uitstekend. Op de achterbank is nogal wat kritiek geuit; wij vonden ‘m weliswaar niet echt subliem comfort bieden, maar ook niet minder dan in veel andere auto’s. De bagageruimte is niet megagroot door de deels eronder geplaatste batterij, maar de vraag is natuurlijk of je met een auto met deze actieradius echt grote vakantiereizen met bijbehorende bagage gaat maken. Voor dagelijks gebruik heb je er meer dan voldoende aan. De achterklep werkt elektrisch en ook dat gaat op z’n Mercedes’: hij zakt vrijwel geruisloos en wordt dan zacht in het slot getrokken. Mooi.

Je kijkt uit op het uitmuntende MBUX-bedieningssysteem en geen knopje, geen schakelaar zit verkeerd. Wel verbaast het dat je voor Apple Carplay nog een kabeltje nodig hebt, een nieuw kabeltje vaak omdat Mercedes-Benz de nieuwste USB 4 aansluitingen monteert. Maar de overzichtelijkheid, snelheid en de hoeveelheid op te roepen informatie zijn indrukwekkend en het touchpad op de middenconsole voorkomt de veelheid aan vette vingers die je in vrijwel elke andere auto tegenkomt. De EQA begrijpt bovendien gesproken commando’s opvallend goed. Mooi in deze uitvoering was ook de in kleuren instelbare sfeerverlichting, en de verlichte ster op de grond bij het uitstappen. Dit soort details maakt het verblijf in de EQA extra aangenaam.

Goede keus…
Het noemen waard is ook de navigatie met optionele virtual reality, die je na een paar dagen eigenlijk niet meer wilt missen. Bovendien bedenkt de auto zelf waar je voor een gekozen route zal moeten opladen en op basis daarvan geeft hij dan de kortste route aan. Het systeem houdt in de gaten hoe je het stroompedaal bedient en neemt ook zaken als de weersomstandigheden op je route in de berekeningen en adviezen mee. Adel verplicht, ook een warmtepomp is standaard. Vaak moet je daar extra voor betalen. Je kunt er het interieur en het accupakket efficiënter mee verwarmen. Dat kun je plannen via zowel het multimediascherm als een app. Nieuwe veiligheids-systemen helpen je om bijvoorbeeld een afslag optimaal veilig te nemen en de auto waarschuwt voor overstekende voetgangers en achteropkomende fietsers. Rijden op de adaptive cruisecontrol gaat goed, van de hinderlijke remwaarschuwing bij het raken van een witte lijn is Mercedes-Benz gelukkig afgestapt. Allemaal heel prima dus.
Eigenlijk is het met deze EQA een beetje als met een horloge: aan een Swatch kun je plezier beleven, maar van een IWC geniet je heel veel meer. Kies deze comfortabele kleinste elektrische Mercedes-Benz in een smaakvolle kleur, bestel er wat opties bij die elke dag extra kleur geven en laat u niet gek maken door anderen met wellicht betere elektrische eigenschappen maar met minder kwaliteit en raffinement. Weinig gaat momenteel sneller dan de ontwikkeling van elektrische auto’s. Maar met deze auto maakt u altijd een goede keus.

Add Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

nl_NLNederlands