28apr, 21 28 april 2021Electric cars

Tot voor kort kon je alleen met een krachtige sportauto bij bv een stoplicht echt wegknallen. Van 0 naar 100 kilometer per uur binnen 4 seconden was alleen mogelijk met kostbare auto’s met een grote benzinemotor en veel pk’s. De elektrische auto brengt daar verandering in. Voor steeds minder geld ook nog. Wij lazen dit in het AD, dat een artikel uit Autoweek aanhaalde.

Elektrisch rijden heeft de acceleratie van auto’s in een stroomversnelling gebracht. Met name Tesla is natuurlijk heer en meester op dit vlak. In een Tesla kan een beetje leaserijder tegenwoordig in supercar-tempo van 0 naar 100 schieten. Ook de snelste benzineauto’s delven zo langzamerhand het onderspit. De spectaculaire sprinttijden worden bovendien gehaald met steeds betaalbaarder auto’s. De gloednieuwe Kia EV6 GT bijvoorbeeld sprint van 0 naar 100 km/h in welgeteld 3,5 seconden. Dat is een acceleratie die tot nu toe alleen in een twee keer zo dure Tesla en elektrische Porsche realiseerbaar was.

Ranglijst
De redactie van Autoweek zette op een rijtje welke auto’s het snelst optrekken en nam die samen met hun prijs mee in een ranglijst. Uitgangspunt was dat de auto in minder dan 4 seconden van 0 naar 100 km/h kan accelereren. Het lijstje vermeldt uitsluitend auto’s die binnen afzienbare tijd in Nederland kunnen worden geleverd. Dat maakt het moeilijk voor de Tesla Model Y, waarvan de exacte introductiedatum nog niet duidelijk is. De kleinste Tesla-SUV krijgt daarom een eervolle vermelding. Bij de al gecommuniceerde prijs van € 71.010,- zou de Tesla Model Y Performance (3,7 seconden) op een derde plek zijn geëindigd en de Porsche Panamera van de lijst verdringen.

De onlangs gefacelifte versies van de Model S en Model X zijn qua levertijd eveneens twijfelgevallen, maar deze zouden ook in hun ‘oude’ vorm in de lijst terechtkomen. De nieuwe Mercedes C-klasse is nog niet leverbaar is als AMG 63. De vorige generatie staat echter nog wel als coupé (en cabrio) in de prijslijst, en komt in S-uitvoering in aanmerking voor de negende plek. Overigens komt ook de Mercedes-AMG A 45 in S-trim onder de 4 seconden uit.

De voordeligste
Autoweek noemt alleen de voordeligste modelvariant die in aanmerking komt. De genoemde prijs voor de Audi RS5 geldt bijvoorbeeld voor de Sportback, maar de coupé hoort er natuurlijk ook bij. Ook de BMW M3 en M4 Competition zijn technisch identiek. Als er snellere versies zijn van een genoemd model, worden die evenmin apart benoemd. Dit geldt bijvoorbeeld voor de grote Tesla’s (die er ook als Performance zijn) en voor de Porsche Panamera (Turbo).

Vier van de tien ‘goedkoopste’ snelle modellen zijn elektrisch, waaronder de gehele top drie. Toch resten er daarmee nog steeds zes auto’s met een brandstofmotor, waarvan er slechts één een plug-in hybride is. De snelste auto van de lijst is de Tesla Model S. Tesla hoeft dus nog niet te vrezen z’n status als ‘sprintkoning’ kwijt te raken, maar dankzij Kia komt de verrassend betaalbare concurrentie wel akelig dichtbij.

Model Prijs     Sprinttijd (0-100 km/ in sec.

  1. Kia EV6 GT – €63.595 – 3,5 s
  2. Tesla Model 3 Performance – €64.990 – 3,3 s
  3. Tesla Model S Long Range – €91.000 – 3,2 s
  4. Mercedes-AMG A45s – €95.384 – 3,9 s
  5. Audi TT RS – €98.574 – 3,7 s
  6. Tesla Model X Long Range – €101.000 – 3,9 s
  7. Audi RS5 – €127.596 – 3,9 s
  8. BMW M3/M4 Competition – €129.269 – 3,9 s
  9. Mercedes-AMG C63 S Coupe – €138.986 – 3,9 s
  10. Porsche Panamera 4S E-Hybrid – €136.600 – 3,7 s

De specificaties van al deze auto’s vind je in de database van Autoweek.

Add Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *